Lärare sökes till Norrland.

Det finns en sak jag undrar över. Ibland när jag läser folks fotokommentarer eller inlägg på Facebook får jag krupp. Det handlar om folk med breda dialekter. Vad händer på svensklektionerna i Norrland t. ex? Lär man sej att skriva "dä ju jag" istället för "det är ju jag" eller är det bara så att det är för stora dialektala skillnader att de helt plötsligt inte ens kan skriva på svenska längre..?

Ni som pluggar till lärare, jag vet några stycken - kan inte ni ta det här på allvar? Ni behövs ute i landet. Få norrlänningarna att förstå att de är en del av något så mycket större. Tack!

Missförstå mej inte - jag älskar dialekter och jag älskar alla uttryck som betyder helt andra saker än man är van vid. Som Jessica som säger "stygg" istället för "ful". Det kan ju bli fel på så många sätt! :)
För att inte tala om Sofias härliga tungvrickare. Jag gillar Värmland.



Idag fick jag bastning av Sonny att han inte syns mer på bloggen. 

Förra sommaren fick han ett ryck och skulle leka Moster Emmah. (Jag lovar, jag vet inte när han har sett mej i stringtrosor men det är inte första gången han säger att jag har såna trosor!) Han lånade mina skor och stoppade in fillingarna mellan skinkorna och vips vaps! Ja, det är ju jag!

Be careful what you wish for 'cause you just might get it! ;)






Kommentarer
Postat av: Sofia

Jaa, det är ju helt klart du! :-)



Tack för komplimangen, tur att du gillar min dialekt eftersom jag sällan är tyst, ha ha!



Kramar!

2010-01-02 @ 21:58:21
URL: http://www.prinsesstrio.bloggsida.se
Postat av: Emmah

Klart jag gillar den, det är svårt att inte gilla allt med dej! ;)

2010-01-03 @ 19:52:54
Postat av: Sofia

Oj, den träffade! Gissa om jag behöver höra sånt nu... Tack!

2010-01-03 @ 22:49:02
URL: http://www.prinsesstrio.bloggsida.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0