Shake n' rattle.

Efter en helt galen lördag förtjänade jag en söndag i sängen. Vi har sett nästan hela True Blood 2-boxen och ätit god mat!



Jag är ju ett USA-freak av rang och jag älskar cajun- och texmexmatkulturen som härstammar från den amerikanska Södern. Vi åt en av mina absoluta favoriträtter, direkt från Louisiana - Shake n' Rattle salad.
Den kanske inte ser så mycket ut för världen, men smakerna... jag säger bara smakerna...

Så jag tänkte dela med mej av receptet! Det här är för 4 personer.

Kryddblandning:
2 pressade vitlöksklyftor
1 tsk chilipulver
½ tsk mald koriander
1 tsk mald spiskummin
1 krm kanel
1 tsk farinsocker
1 tsk salt

  • 2 msk rapsolja till stekning
  • 150 g blandade rivna salladssorter
eller en påse gourmetsallad
  • 1 skivad avokado (citronsaft på)
  • 2 urkärnade och strimlade tomater
  • 1 liten strimlad rödlök
  • 3 msk hackad färsk koriander
  • ½ dl olivolja
  • 1 pressad lime
  • salt och svartpeppar
  • ½ påse nachochips

Gör så här:

1. Skär kycklingfiléerna i smala strimlor.

2. Blanda den pressade vitlöken och alla kryddorna i en plastpåse.

3. Tillsätt kycklingstrimlorna och skaka om påsen så att blandningen fastnar.

4. Stek kycklingstrimlorna ca 4 minuter tills de är klara.

5. Blanda sallad, grönsaker och koriander med olja och pressad limesaft, salt och peppar.

6. Lägg salladsblandningen på ett stort fat, toppa med de ljumma kycklingstrimlorna och garnera med nachochips runt om.


Förutsättningen att man tycker om den här rätten är att man gillar koriander och spiskummin, för det är det inte alla som gör. Men gör du det så är du good to go! Vad väntar du på!?





Kommentarer
Postat av: mamma Lena

Mmm...mums.Det låter jättegott!Måste prova det någon gång.P o k.Mams

2010-10-07 @ 18:38:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0