Summer nights.



Som jag har nämnt tidigare jobbade jag på Mallis sommaren 2004. Mina första två veckor på ön bodde jag hos min mosters kompis Eva i Palma. Eva var närmare 50 år redan då, men vi hade riktigt kul ihop. Det här är en kvinna som verkligen personifierar den uttjatade klyschan om att åldern bara är en siffra

Varje dag var en fest. Antingen hamnade vi på det lokala hålet-i-väggen med grannar och övrigt löst folk eller så gjorde vi utflykter till närliggande områden i hennes lilla Fiat. En kväll ville jag visa henne mina "hemtrakter", så vi åkte till Magaluf för att köra den klassiska barrundan. På Evas bevåg slutade vi upp på det gigantiska technostället BCM, ett sånt där ställe där man betalar en rätt saftig summa i inträde för att sedan dricka gratis resten av kvällen. Egentligen inget Emmah-ställe, nej.
Någonstans mellan dom epilepsiframkallande strobbarna och den kraftiga röken som luktar mellanstadie lång väg får vi båda syn på en gudomlig spanjor i DJ-båset. Ganska många år äldre än mej, och exakt lika många yngre än Eva.

Eva och jag gjorde det enda rätta - vi gick fram till honom och lät bäste man vinna. Jag vann. Och vinsten var en riktig sommarromans som jag inte vill byta mot nåt i världen. 

Han hette Abel, var 35 och kunde inte ett enda ord engelska. Men han var himla fin att titta på. Dagen efter vårt möte skulle han hämta mej utanför Eva. I bil, trodde jag. När jag kom ut stod han och väntade på en vräkig motorcykel. Och det är ju liksom inte som i Sverige där dom flesta motorcyklister tar upp ett eget körfält, utan där måste man sicksacka mellan bilarna, i en stad där rattfylleri är mer regel än undantag och där alla hastighetsgränser är till för att tänjas. Det är typ lag. Jag har nog aldrig varit så nära döden.

Vi hade några romantiska dagar tillsammans. På dagarna visade han mej undangömda stränder som jag aldrig hade hittat på egen hand och på nätterna satt jag i baren och väntade på att han skulle sluta. Sedan åkte jag med honom hem till hans mammas lägenhet i Palma. Japp, ni läste rätt. Det var dömt att misslyckas.

 
Inför kommande semestertider vill jag ge er två heta tips:

1. Ha för Guds skull med er ett lexikon i handväskan at all times, ni vill inte ens veta vilka typer av ord jag var tvungen att slå upp i den där boken. 

2. Ska ni till Spanien - han bor antagligen med sin mamma. Spring!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0